2 Mayıs 2010 Pazar

Dünyanın bütün de'leri da'ları BİRLEŞİN!!!

Birkaç saat sonra yola çıkacağım. Ankara'ya dönüş... İstanbul bunalttı bu kez beni, belki benim ruh halimdendir. Bu insan kalabalığı, yaşama koşuşturması yordu biraz. Ankara da sürekli yaşanacak bir kent gibi gelmiyor bana. "Antalya nasıl olur acaba?" diye düşünüyorum, hayalimde şehirlerden şehir seçiyorum kendime.
Yolculuğa doğru maillere bakıyorum, internette oyalanıyorum. Şu "de" "da" ve "ki" meselesi aklımı meşgul ediyor. Bu meselenin benim insanlarla ilgili yargılarımı bu denli etkilemesi hoşuma gitmiyor ama bu durumu engellemek neredeyse imkansız. İlgiyle, merakla bir yazı okumaya başlıyorum sonra o yerinden edilmiş, ayrı yazılması gerekirken bitişik yazılmış yahut gereksiz yere ayrı yazılmış "da" çıkıveriyor karşıma hoooop bütün ilgim, merakım tuzla buz oluyor. Yazara ilişkin güçlü bir önyargı beliriveriyor sonra.
Güzel başlayan bir yazıda maruz kalınan bu üzücü durum, benim için Mona Lisa'nın burnunun altında bıyık görmek gibi. Yazının Leonardo'su da bütün havasını yitiriyor anında. Oysa ben istemiyorum böyle olmasını, gerçekten isteyerek içine girdiğim bir hal değil bu. Fark etmeyeyim, okuyup geçebileyim istiyorum ama olmuyor bir türlü. Bu soruna bir çözüm bulunmalı. Ya bütün "de"ler "da" lar "ki"ler yerlerini bulsun, ya da Türk Dil Kurumu, dünyanın bütün de'lerine da'larına ki'lerine 'Birleşin!' çağrısı yapsın. Böylece sorun kökünden çözülür.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

sertifikalı bir kurs programı açılsın bu konuda. de ve da'larımız, o nazlı ki'lerimiz yazımda hak ettikleri yeri bulsun. kursta ikinci kur soru eki mi'ler olsun. katılım mecburi tutulsun, kaçaklar emekli edebiyat öğretmenleri tarafından yargılanıp taksim'de üçer beşer sallandırılsın :)

Salome dedi ki...

Bence bir sertifika olsun ayrı yazmayı beceremeyenlerin yazı yazma sertifikası elinden alınsın. Tek kelime yazamasın onlar. Sertifikalı yazıcı bulmaları gereksin. Perişan olsunlar. Mecburen yukardaki kursa katılsınlar sertifika alsınlar. Bir daha da unutmasınlar. Hep ayrı yazsınlar. Onlar ersin muradına, biz çıkalım kerevetine :)

asteroid b-612 dedi ki...

Sertifika fikri bence de iyi Salome. Gerçekten bu konuda yalnız olmadığımı bilmek çok hoş. Kimileri takıntılı olduğumu düşünmeye başlamıştı çünkü hatta bazı arkadaşlar kasıtlı olarak bazı de'leri da'ları bitişik yazıp beni benden almaya çalışıyorlar. Ancak görüyorum ki bu meseleden dertli tek kişi ben değilim. Sevindim.